fredag 15. mai 2009

Rubens liv og utvikling, oppdatering 16. mai

Lille Ruben min vokser seg til gitt. Fødselsvekt var 2.585, født uke 34+3. Stor gutt da, og veksten har bare fortsatt.
I går var vi innom helsestasjonen for en liten sjekk fra fysioterapeuten, med tanke på litt uro, favorittside og prematur unge med styrtfødsel, og da veide jeg også.
Dagens vekt; 5620g, lengde ca 58 cm.

Fysioterapeuten syntes han var fin. Fin utvikling i fht korrigert alder (seks uker), ingen åpenbare problemer med låsninger i nakken. Vi kunne gjerne trene litt mer på mageleie da (i våken tilstand altså red.). Ehm... ja, der kan vi vel bli flinkere... men det går seg nok til.

Fysio ville følge oss frem til han begynner å gå da, på lik linje med det de gjør med andre premature. Og det synes jeg er fint.

Snart er det tre-måneders kontroll hos helsesøster også. Rubens vekt ligger nå på normalen for en tre-måneders unge, så vekten har han i hvertfall tatt igjen terminungene på. Så kommer alt det fysiske etterhvert. Smiler og prater og sier "mmgooooo" gjør han, og sjarmerer mamma og pappa og storebror heeelt i seng. Vifter ivrig med armer og ben, følger med på alt rundt seg og observerer alt.

Spiser godt også, som vekten tilsier... litt for godt egentlig. Er ikke hver kveld jeg har måttet til med flaske, et par kvelder her tok han bare 20 ml og var fornøyd med det brystet gav, men i går ammet vi utallige ganger fra fire til sju, så sov han en halvtime, våknet og ville ha mer. Jeg ga begge bryst og han tok det som var, men tullet og var urolig, så etter begge puppene ga jeg flaske og han spiste 100ml. Det er nok litt i skrinneste laget med melk om kvelden iblant nå da, men vi skal nok klare oss fint med en liten flaske om kvelden. Da slites ikke mor helt ut, og poden sov i går godt fra litt etter 20.00 til 02.30 i natt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar