fredag 15. mai 2009

16.05.09 en sjelden stille morgenstund... og litt om stor-gutt-seng

Klokka er åtte lørdag morgen. Det er helt stille i huset, bare susingen fra viften i datamaskinen durer lavt. Jeg har vært oppe siden halv sju med Ruben. Hørte Aron pludre i senga si da også, men ventet med å gå inn til han, skulle amme litt først.... Så ble det stille igjen på gutterommet, og når jeg listet meg inn kl sju, sov han sin fredeligste søvn. Så her sitter jeg da. Alene. Har hatt tid til å dusje og stelle meg, planlegge 17. mai-menyens innkjøp og dagen, stelt føttene mine og surfe litt. Alle tre guttene sover godt. Ronny breier seg i dobbeltsenga, Ruben ligger mett og god i lekegrinda og Aron har antakeligvis sovet sin siste natt i sprinkelsenga.

For et par uker siden satt jeg og så på "stor-gutt-seng" på ikea sine sider. Tenkte Aron kunne få det til to-årsdagen og Ruben da etterhvert overta sprinkelsenga. Aron kom og satte seg på fanget mitt, og jeg viste han den fine "stor-gutt-senga". Siden har han begynt å spørre etter stor-gutt-seng. Først litt nå og da, men den siste uka har han spurt morgen og kveld og litt midt på dagen også.

"jeg stor-gutt-seng mamma?"
"ja, vennen min, du skal snart få stor-gutt-seng."

"jeg sove stor-gutt-seng, mamma?"
"ja, lille mann. Du skal snart få stor-gutt-seng. Men hva skal vi gjøre med sprinkelsenga di da? Skal Ruben sove der da?"
"Ja, Ruben sove senga mitt. Jeg stor-gutt-seng"

"Jeg stor-gutt-seng, mamma? Mamma ta borte senga mi, jeg sove stor-gutt-seng"

Jeg tror det er på tide med en liten opprydning på barnerommet. Vi får dra på ikea og kjøpe "stor-gutt-seng" i dag, og se hvordan det går. Det blir spennende.... Vi får sette opp grind nede foran trappa så han ikke går i den alene, og rydde litt på rommet hans. Så får vi se hva som skjer.. om han sovner greit i stor-gutt-seng i kveld, og om han kommer til oss så fort han våkner i morgen tidlig, eller om han gjør som nå; ligger våken en stund og pludrer og prater til han blir lei, eller til han sovner litt igjen. :)

Nei... skal jeg vekke han eller???? Jeg vil ha frokost snart jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar