tirsdag 18. august 2009

18.08.09 Gårsdagens kjøretime...

Jau da, da var det på tide å komme seg bak rattet igjen. Kjørelæreren min har hatt fire uker ferie (meningsløst, det har jo regna hele tida...), så dermed har det blitt lite kjøring på meg. Et par små øvelsesturer har det blitt, men det er ikke det samme som å kjøre med læreren gitt.

Jeg startet akkurat slik jeg alltid har gjort. Jeg blir skiitnervøs når jeg setter meg inn i bilen med han, og i starten av timen kveler jeg motoren. Gang på gang. Når skal jeg lære meg å puste ut og ikke stresse? Jeg vet så inderlig godt at jeg må gi mer gass og holde clutchen rolig når bilen settes i bevegelse. Jeg VET det. Allikevel blir jeg stressa og slipper den opp alt for fort. Er det mulig? Fikk mange muligheter til å ta meg inn i hvert fall. Det var rushtrafikk og bilulykke, så da fikk jeg også øvd på krypkjøring første del av timen.

Så kom det jeg hadde gruet meg litt for... den store stygge MOTORVEGEN! Iiiiik. Spørsmålet er vel ikke om jeg er klar for motorvegen, men om motorvegen er klar for meg?
Har så vidt karret meg opp i full fart i åtti-sone et par ganger, så det var litt skummelt å skulle gire ned og tråkke til. Men nå følte jeg meg plutselig helt trygg, både på læreren og situasjonen. Læreren min Lars hadde på forhånd gått litt gjennom i teorien. Gire i tredje når vi kommer inn i akselerasjonsfeltet, trampe gassen i bånn til jeg har full fart og tilpasset trafikken, og så skli pent og forsiktig inn. Jaaaaa da. Hørtes skummelt ut, men det gikk faktisk kjempebra! Jeg trampa til og Vuuuuuuusj... 110 faktisk! Oj da, litt fort, men det gikk jo bra og det føltes jammen ikke så fort når vegen er bred og fin, og man ikke trenger være bekymret for veier inn osv. Nok å passe på, ja visst, men allikevel på ingen måte skummelt. Vi kjørte av og på, og til og med forbi et par sinker! Mon tro om de synes det var flaut å bli forbikjørt av en skolebil. Hihi! Nå er det glattkjøring på fredag, da blir det litt vanlig kjøretrening (også på motorveg) da også, jeg kjører jo selv ned til glattkjøringsbanen i Hof. Da skal jeg IKKE kvele motoren en eneste forbanna gang! Så er det to ukers spaniaferie, og landeveiskjøring når jeg kommer tilbake.... Det næææærmer seg at jeg er ferdig med opplæringa. Lars er veldig fornøyd, begynner å pirke mer på småting nå som grovteknikken er god. Og det lover jo godt, synes jeg. Nå MÅ jeg bare få ut fingeren og fått tatt teorien så fort som overhode mulig etter jeg kommer hjem fra Syden. Det er visst to måneders venting på oppkjøring, så her er det bare å få hivd seg rundt.... Jeg VIL ha lappen før jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar