lørdag 18. juli 2009

18.07.09 Laurdag

Etter storegullet kom hjem har dagene vært litt slitsomme, ikke orket skrive så mye. Kort sagt har Arons søvnproblemer vært ganske fremtredende. Vi er ikke vant til at hn tuller ved leggetid og om natta, og har vært dauslitne av hele bøtteballetten.
Men nå har vi satt foten ned og kjører Ferbers på tredje kvelden. Og han sovner på tjue minutter. Om han våkner midt på natta, sier det seg selv at man ikke kan la han stå og skrike eller gå ut og inn over lang tid (vi prøvde i mer enn to timer natt til torsdag og endte med at mor sovna i 1.60-seng for at poden skulle være trygg). Natt til fredag våknet Aron igjen og var urolig, det endte da etter en time med mor at Ruben skulle ha mat og da måtte Ronny inn og legge seg på rommet hans. Jeg vekket Ronny tre timer etter når han skulle på jobb, da sov far og sønn så søtt i hver sin barneseng...
Natt til i dag husket vi å la lyset stå på i gangen, og jeg tror kanskje det var det som var utslagsgivende når jeg hørte han våknet og ropte forsiktig på meg bare en gang før han sovnet igjen og sov til 08.15! Deilig.

I dag har han ikke sovet særlig på formiddagen som vanlig, var ikke trøtt rett og slett. Vår planlagte kantarell-debuttur for året ble avlyst pga pøseregn, men bestefar og mormor var allikevel på besøk og storegull og lillegull koste seg massevis. Pga regnet ble mormor hjemme med Ruben, mens jeg, pappa og Aron kjørte en tur ut til Eiker Gårdsysteri. Aron sovna endelig i bilen, og sov 40 minutter mens vi tok litt sightseeing på Steinberg og ut til Hokksund.
Det var ganske spennende med de store kuene, men de søte små kaninene var nok litt tryggere å klappe forsiktig, ja. :)

Grilla nyyyydelig grillspyd og hatt jordbær og bringebær til dessert, jeg er sprekkmett enda....

Legging gikk ganske greit. Vi drøya til kvart på åtte, dvs han fikk lov å være lenger oppe for en gangs skyld, når han nå sov så sent på ettermiddagen i bilen (våknet kl fire). Sovna på ti minutter i kveld, og vi krysser fingre og tær for at han sover natta gjennom nå også. Han prøver seg litt men ikke mye om kvelden. "Mamma sitte her, synge mer" osv osv, men han merker nok at jeg har bestemt meg at jeg ikke finner meg i noe tull og at skrikingen ikke fører frem. Vi får se hvordan det går, jeg håper det snart går over helt.

Må også nevne at jeg i går var på premierefilm på kino, på Harry Potter, sammen med Janne og Marte. Det var kjempekoselig! Deilig å være litt ute med jentene, deilig med tre timer fri fra alt annet av tanker og forpliktelser. Og kom hjem til et rent og ryddig hus med to sovende barn. Snille mannen min som hadde tatt huset.

Store lille Ruben har det bra om dagen også! I dag har han fylt bleia ikke mindre enn to ganger... rett før var han ikke så smørblid, men såååå kom det sedvanlige humøret. Smiler så øra omtrent detter av når vi herjer og tuller med han. Han utvikles sååå fint, men er nok litt lat enda. Dratt rumpa i været et par ganger i mageleie da, men ikke noe mer. Snudd seg to ganger mage-rygg, men viser ingen større interesse for tær eller snuing. Fingre derimot... herregud som han gnager og smatter på dem. Helt panisk iblant. Begynner nok å klø i gommene, men merker ikke noe til antydning til tenner enda. Antydning til stemmeprakt er det i hvertfall. Han hyyyyler ut når han er blid, tester stemmen. Er en go'gutt.

Det er både merkelig og herlig å se guttene mine. Jeg ser flest ulikheter hos dem, men selvsagt også likheter. De har den samme formen på øynene, men haken er vidt forskjellig på dem. Ruben har mer utstående ører og en helt annen munn. Hendene og føttene er store, som Arons.

Selv om livet som småbarnsmamma er stridt, slitsomt og man er evig trøtt, er det også veldig mye glede og kos og undring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar